Co warto wiedzieć o podatkach i księgowości

e ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna j

Co warto wiedzieć o podatkach i księgowości księgowość warszawa ochota

Jakie ustawy powinien znać księgowy

Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.


Księgowość ? co jest potrzebne do pracy na tym stanowisku

Co trzeba zrobić, aby zostać księgowym? Wymagania dotyczą przede wszystkim ukończenia kierunkowej szkoły, a także zrealizowania praktyk w tym zakresie. Oczywiście zawsze pożądane są dodatkowe kursy i szkolenia, a także studia podyplomowe. Warto też pamiętać, że im większe doświadczenie ma księgowy, tym większe szanse ma na uzyskanie posady w większych korporacjach, gdzie praca odbywa się w bardziej zaawansowanej formie. Oczywiście w tego typu miejscach wraz z większymi obowiązkami, rosną także zarobki. Warto też pamiętać, że księgowy może założyć indywidualną działalność. Taki samodzielny księgowy przede wszystkim powinien zadbać o odpowiednie certyfikaty, które uprawniają go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.


Księgowość w firmie pod kontrolą

Prowadzenie finansów w firmie zazwyczaj powierzamy specjalistom znającym się na księgowości i rachunkach. Ale samo dokonywanie rozliczeń i operacji finansowych w firmie nie wystarcza. Niezbędne jest także kontrolowanie, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową. W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych. Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.