O samochodach - wahacze i mechanika samochodowa

jściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym. Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej o

O samochodach - wahacze i mechanika samochodowa

Fakt z Wikipedii

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


O amortyzatorach

Amortyzator ? mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym. Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji.

Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na:

hydrauliczne,
pneumatyczne,
hydropneumatyczne,
magnetyczne,
elektromagnetyczne,
cierne,
powietrzne,
elastomerowe,
sprężynowe,
gumowe.
W pojazdach (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw. "podbicia"). Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy amortyzatora) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator). Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania. Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie ? o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy ? o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amortyzator


Sprawne auto gwarancją bezpieczeństwa

Często nie zastanawiamy się jakie mogą być konsekwencje usterki samochodowej. Największym niebezpieczeństwem jest oczywiście awaria podczas jazdy, a jeśli się nam ona przydarzy, może to być zagrożenie dla nas oraz dla innych uczestników ruchu drogowego. Bardzo ważne jest więc to, byśmy zawsze dbali o stan naszego samochodu i regularnie sprawdzali, czy wszystko działa w nim tak jak powinno. Skutki awarii na drodze mogą być dość uciążliwe oraz wiązać się z różnymi niedogodnościami i wysokimi kosztami, gdy na przykład konieczne będzie holowanie. Oprócz obowiązkowych przeglądów warto od czas do czasu poddać auto dodatkowej kontroli, co pozwoli nam uniknąć wielu niespodzianek i zapewni bezpieczne i komfortowe podróżowanie na długi czas.