Porady o integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna jest rodzajem terapii dla dzieci.
Taka terapia jest wykorzystywana do leczenia zaburzeń w przetwarzaniu bodźców zewnętrznych przez dzieci. Terapia SI (czyli integracji sensorycznej ) umożliwia przywrócenie równowagi w zakresie odbierania i przetwarzania sygnałów od zmysłów.
Jeśli występują zaburzenia w odczuwaniu bodźców zmysłów to również siłą rzeczy mózg ma problem z prawidłowym przetwarzaniem takich sygnałów i ich integrowaniem.
W trakcie terapii zaburzeń sensorycznych podążą się za potrzebami dziecka tak więc taka terapia musi być dostosowywana indywidualnie.
Terapia IS może być stosowana
Zalecenia do stosowania terapii IS
Terapia IS może być stosowana w przypadku następujących chorób i dysfunkcji:
1. Zaburzenia związane ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia, w przypadku:
zaburzeń percepcji wzrokowej,
zaburzeń percepcji słuchowej,
zaburzeń orientacji przestrzennej,
zaburzeń małej motoryki.
2. FAS, w przypadku:
nieprawidłowego czucie w jamie ustnej u niemowląt,
osłabionego lub wzmożonego napięcia mięśniowego,
nadwrażliwości na dźwięk i światło,
nadpobudliwości,
krótkiego czasu skupienia uwagi,
3. Autyzm/zespół Aspergera, w przypadku:
zaburzeń mowy,
słabej modulacji sensorycznej (dotyk, propriocepcja, przedsionek),
słabej kontroli posturalnej (niskie napięcie mięśniowe, słaba równowaga),
słabego planowania ruchu, ideacji i organizacji zachowania.
4. Zespół Downa, w przypadku:
obniżonego napięcia mięśniowego,
poszukiwań wrażeń proprioceptywnych,
opóźnionego rozwoju kontroli posturalnej,
trudności z odczuwaniem położenia części swojego ciała,
problemów z obniżoną reakcją na bodziec, dyskryminacją dotykową,
opóźnienia w rozwoju funkcji wzrokowych,
opóźnienia rozwoju mowy.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Terapia_integracji_sensorycznej
Twórca terapii IS
Twórca terapii IS
Dr. A.Jean Ayres urodziła się w 1923 roku w Visalii stan Kalifornia USA. Ukończyła studia z zakresu terapii zajęciowej uzyskując stopień magistra na Uniwersytecie Południowej Kalifornii (University of Southern California USC) w 1954 roku . W 1961 roku uzyskała stopień doktora filozofii w zakresie psychologii uczenia na Uniwersytecie Południowej Kalifornii USC. W latach 1964 ? 1966 ukończyła studia podoktoranckie w Narodowym Instytucie Zdrowia Psychicznego (National Institute of Mental Health) w Instytucie Badań Mózgu (Brain Research Institute) w Instytucie Rozwoju Dziecka (Institut of Child Development) na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA).
Od 1959 roku została przyjęta do grona profesorów wykładowców na Uniwersytecie Południowej Kalifornii na dwóch wydziałach: terapii zajęciowej i psychologi uczenia się. W 1975 roku otwiera prywatną Klinikę (Ayers Clinic) w Torance w Kalifornii . Obecnie klinika jest centrum non profit terapii i badań IS, stowarzyszonym z Międzynarodową Organizacją Integracji Sensorycznej (Sensory Integration International) . W roku 1985 przechodząc w stan spoczynku została emerytowanym profesorem Uniwersytetu Południowej Kalifornii. Dr. Ayers opracowała i wystandaryzowała przeszło 20 testów, i opublikowała przeszło 50 artykułów naukowych. Najbardziej znana jednak stała się dzięki swoim dwóm książkom: Sensory Integration and The Child ("Integracja Sensoryczna i dziecko") oraz Sensory Integration and Learning Disorders ("Integracja Sensoryczna i trudności w uczeniu się"). Nakręciła też cztery profesjonalne filmy szkoleniowe. Za swoją pracę została wyróżniona odznaczeniami American Ocupational Therapy Association (Amerykańskiego Towarzystwa Terapii zajęciowej): Eleonor Clark Slagle Lectureship w 1963 roku i Award of Merit w 1965 roku. W 1973 roku została członkiem grona naukowego AOTA. Zmarła 16 grudnia 1988 roku.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Terapia_integracji_sensorycznej